تغلیظ دیه, قوانین و مقررات

مبلغ دیه در سال 1400

دیه سال 1400

مبلغ دیه در سال 1400

بخشنامه قیمت دیه کامله در ماه ھای غیرحرام از ابتدای سال ١۴٠٠

شماره ٩٠٠٠/١۶۵٢٣٧/١٠٠    مورخ ١٣٩٩/١٢/٢٧

واحدھای قضایی و دادسراھای سراسر کشور

در اجرای ماده ۵۴٩ قانون مجازات اسلامی، مصوب ١٣٩٢ و با توجه به بررسی ھای بعمل آمده قیمت دیه کامله در ماه ھای غیرحرام از ابتدای سال ١۴٠٠ ،مبلغ چھارمیلیارد و ھشتصد میلیون ریال تعیین می گردد.

مبلغ دیه در سال 1400

رئیس قوه قضائیه ـ سید ابراھیم رئیسی

محسن قره داغی وکیل پایه دادگستری در این خصوص افزود: دیه یا خون بها براساس تعاریف فقهی، مال یا پولی است که به سبب کشتن انسان بی گناه یا نقص عضو به بازماندگان و یا کسی که صدمه دیده پرداخت می شود .
میزان دیه از جانب شارع مقدس تعیین گردیده است و اما مطابق با شرع و قانون در چهار ماه قمری ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب که از ماه های حرام می باشند و در این چهار ماه – به جز برای دفاع – جنگ کنار گذاشته می شود .
دریافت دیه منوط به درخواست (شکایت کیفری) مجنی علیه یا اولیاء دم می باشد و پس از طرح شکایت و سیر روند دادسرا و گواهی پزشکان متخصص پزشکی قانونی، دادگاه کیفری اقدام به تعیین دیه می نماید و به فراخور دیه از جانب مرتکب جرم یا عاقله و یا بیت المال پرداخت می گردد .پرداخت دیه از جانب مسئولین پرداخت فوق الذکر مطابق با قاعده فقهی (لاضرر و لا ضرار فی الاسلام ) که از رسول اکرم (ص) نقل گردیده است .
دیه قتل نفس مسلمان در ماه های حرام چنانچه جراحت و قتل در ماه های حرام واقع شود به میزان یک سوم تغلیظ می گردد لازم بذکر است بحث تغلیظ دیه در ماه های حرام صرفا در خصوص قتل نفس جاری می گردد و در خصوص جراحات دیه همان مبلغ مقدر است و افزایشی نخواهد داشت .
ارتباط از طریق شبکه اجتماعی واتس اپ و زدن لینک زیر جهت ارتباز مستقیم

محسن قره داغی وکیل پایه یک دادگستری اسلامشهر
با تجربه ترین وکیل پایه یک دادگستری اسلامشهر
اسلامشهر، سرنوری، کوچه شهید طهماسبی، پلاک 16، ساختمان باران، طبقه چهارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *