طلاق, قوانین و مقررات, مهریه

تمکین از دیدگاه بهترین وکیل اسلامشهر

تمکین از دیدگاه بهترین وکیل اسلامشهر

تمکین از دیدگاه بهترین وکیل اسلامشهر

تمکین دارای معنی خاص و معنی عام است. تمکین به معنی خاص آن است که زن نزدیکی جنسی با شوهر را به طور متعارف بپذیرد و جز در مواردی که مانع موجهی داشته باشد از برقراری رابطه جنسی با او سر باز نزند. البته این وظیفه ویژه زن نیست: شوهر نیز مکلف است در حدود متعارف رابطه جنسی با زن داشته باشد و در غیر این صورت برخلاف وظیفه حسن معاشرت رفتار کرده است. بنابراین وظیفه برقراری رابطه جنسی از تکالیف مشترک به شمار می آید. اما تمکین به معنی عام آن است که زن وظایف خود را نسبت به شوهر انجام دهد و از او در حدود قانون و عرف اطاعت کند و ریاست شوهر را در خانواده بپذیرد.

شما می توانید با کلیک بر روی این متن وارد مقاله تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه باشید 

پس اگر شوهر توقعات نامشروع یا نامتعارفی از زن داشته باشد، زن مکلف به اطاعت از او نیست. مثلاً اگر شوهر زن را از ادای فرائض مذهبی باز دارد، یا از زن بخواهد که اموالش را به او انتقال دهد، زن می تواند از اطاعت شوهر سر باز زند. مرد می تواند رفت و آمد و مکاتبات زن را کنترل کند؛ لیکن این کنترل نباید از حدود متعارف خارج باشد. هرگاه مرد بر خلاف متعارف از خروج زن از خانه و بازدید خویشان و دوستانش جلوگیری کند، رفتار او سوء معاشرت به شمار می آید. مقام ریاست خانواده برای مرد و وظیفه تمکین برای زن ایجاب می کند که هرگاه در امور خانواده و تربیت اولاد و معاشرتها و اعمال زن اختلاف نظری بین زن ومرد وجود داشته باشد، زن از نظر شوهر پیروی کند، مگر اینکه مجوز قانونی برای عدم اطاعت از شوهر وجود داشته باشد.

عدم تمکین در اصطلاح حقوقی نشوز و زنی که از شوهر اطاعت نمی کند ناشزه نامیده می شود. نشوز در لغت به معنای ارتفاع و بلند شدن و در اصطلاح حقوقی نافرمانی یکی از زوجین است. نافرمانی زوج و عدم ایفاء وظایف زناشویی از ناحیه او نیز در فقه اسلامی نشوز نامیده شده است. هرگاه نافرمانی و وظیفه نشناسی از هر دو طرف باشد، آن را شقاق نامیده اند. ولی در حقوق امروز نشوز را معمولا برای نافرمانی زن به کار می برند.

 

ضمانت اجرای تمکین:

هرگاه زن تمکین نکند و ناشزه باشد، شوهر می تواند به دادکاه مراجعه کرده، الزام زن را به تمکین بخواهد، به علاوه او نمی تواند از شوهر مطالبه نفقه کند. ماده 1108 قانون مدنی در این زمینه مقرر می دارد:« هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود». بنابراین اگر زن مانع مشروع و عذرموجهی در عدم تمکین داشته باشد، حق وی نسبت به نفقه ساقط نخواهد شد.

 

بهترین وکیل اسلامشهر

محسن قره داغی

وکیل پایه یک دادگستری

09123907427

تمکین از دیدگاه بهترین وکیل اسلامشهر

تمکین از دیدگاه بهترین وکیل اسلامشهر

تمکین از دیدگاه بهترین وکیل اسلامشهر

تمکین از دیدگاه بهترین وکیل اسلامشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *