طلاق, قوانین و مقررات

طلاق بائن از نظر وکیل اسلامشهر

وکیل اسلامشهر ، بهترین وکیل اسلامشهر ، بهترین وکیل کیفری اسلامشهر ، اسلامشهر ، بهترین وکیل طلاق اسلامشهر طلاق اسلامشهر 

طلاق بائن از نظر وکیل اسلامشهر

ماده 1144 قانون مدنی: « در طلاق بائن برای شوهر حق رجوع نیست ».

ماده 1145 قانون مدنی: « در موارد ذیل طلاق بائن است:

1)طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود.

2)طلاق یائسه.

3)طلاق خلع و مبارات مادام که زن رجوع به عوض نکرده باشد.

4)سومین طلاق که بعد ازسه وصلت متوالی بعمل آید اعم از اینکه وصلت در نتیجه رجوع باشد یا درنتیجه نکاح جدید».

طلاق بائن، طلاقی است که در آن رابطه زوجیت قطع می گردد و برای شوهر حق رجوع نیست. ذیلاً به ذکر انواع طلاق بائن و احکام مربوط به هریک از آنها می پردازیم:

1)طلاق زوجه غیرمدخوله، هرچند با وی خلوت کرده باشد. مراد از دخول، نزدیکی به نحوی است که موجب غسل جنابت گردد خواه از قبل باشد و خواه از دبر.

2)طلاق یائسه، زن یائسه عبارت است از زن پنجاه و یا شصت ساله ای که حیض نمی بیند؛ به شرحی که فقها در کتب فقهیه مبحث طهارت در این خصوص بحث کرده اند.

3)طلاق زوجه صغیره ( کمتر از 9 ساله ).

4 و 5)طلاق خلع و مبارات مادام که زن به عوض رجوع نکرده باشد؛ و چنانچه رجوع کند، طلاق مبدل به رجعی می شود.

6)سه طلاقه ای که دو رجوع در میان آن فاصله شده است.

در اقسام 1و2و3 از طلاق بائن عده وجود ندارد؛و لذا به محض وقوع طلاق رابطه زوجیت قطع می گردد و زن بلافاصله می تواند با مردی دیگر ازدواج کند؛ و از آنجا که در این طلاق های سه گانه عده وجود ندارد لذا رجوع معنی ندارد وچنانچه آن زن و مرد بخواهند مجدداً با یکدیگر ازدواج کنند بایستی الزاماً به انعقاد عقدی جدید مبادرت نمایند.

طلاق در صورتهای چهارم و پنجم قبل از رجوع زوجه به عوض، بائن است و لذا هرچند در این نوع طلاق عده وجود دارد و به این علت زن نمی تواند بلافاصله با مردی دیگر ازدواج نماید، لکن وجود عده بدان معنی نیست که مرد بتواند به اختیار خود هرگاه خواست در طول مدت زمان عده رجوع کند.

در طلاق نوع ششم، زن بر مرد حرام می گردد و حلال شدن او منوط به آن است که پس از انقضاء عده با مردی دیگر ازدواج کند و پس از نزدیکی چنانچه با طلاق و یا موت زوج از یکدیگر جدا شوند، زن می تواند مجدداً با شوهر سابق خویش ازدواج نماید.

طلاق خلع

ماده 1146 قانون مدنی: « طلاق خلع آن است که زن به واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می دهد طلاق بگیرد اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن و یا بیشتر و یا کمتر از مهر باشد».

کراهت زوجه نسبت به زوج

یکی از عناصر لازم در طلاق خلع آن است که زوجه نسبت به زوج کراهت داشته باشد و در غیر این صورت طلاق خلع صحیح نیست؛ و لزوماً بایستی این کراهت تنها از ناحیه زوجه باشد، نه از طرفین و یا از ناحیه فقط زوج. کراهت لازم در طلاق خلع، گاهی ذاتی است مثل کراهتی که ناشی از خصوصیات زوج است، از قبیل زشتی چهره و سوء خلق وی و امثال آن، و گاهی عارضی است مثل آنکه زوجه بخاطر ازدواج مجدد شوهرش از وی متنفر است.

فدیه

به مالی که زن در مقابل طلاق به شوهر تسلیم می کند، « فدیه » یا « فداء » گویند. فدیه همانند مهر باید مالیت داشته باشد، و چیزی می تواند به عنوان فدیه داده شود که بتوان آن را مهر قرار داد.

لازم نیست که فدیه به تفصیل معلوم باشد، بلکه معلوم بودن اجمالی آن کافی است، مثلاً اگر مال موجود در صندوق را فدیه قرار دهند، صحیح است. فدیه می تواند عین ، دین ، و یا منفعت باشد.

طلاق مبارات

ماده 1147 قانون مدنی:« طلاق مبارات آن است که کراهت از طرفین باشد ولی در این صورت عوض باید زائد بر میزان مهر نباشد ».

1)در طلاق مبارات کراهت از طرفین است در حالی که در خلع، کراهت تنها از سوی زوجه است. علاوه بر اجماع، نصوص معتبره نیز بر این مسئله دلالت دارد.

2)در طلاق مبارات جائز نیست فدیه بیش از مقدار مهر باشد، خواه عین مهر باشد خواه معادل ان در حالیکه در خلع چنین شرطی وجود ندارد.

3)اجرای صیغه طلاق مبارات لزوماً باید منتهی به صیغه طلاق گردد، در حالی که در طلاق خلع اختلاف نظر وجود داشت.

شما در حال مطالعه مقاله 

طلاق بائن از نظر وکیل اسلامشهر

می باشید

طلاق رجعی – حق رجوع

ماده 1148 قانون مدنی: « در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است ».

طلاقی که بائن نباشد رجعی است و بنابراین چنانچه طلاق زوجه مدخوله غیریائسه، بدون عوض انجام گیرد در غیر طلاق سوم رجعی خواهد بود. و هم چنین اگر در طلاق خلع و مبارات زوجه به عوض رجوع کند، در آن صورت به طلاق رجعی مبدل خواهد گردید. و در این نوع طلاق، در مدت عده برای شوهر حق رجوع وجود دارد و می تواند با رجوع به طلاق، رابطه زوجیت خود را با زوجه ادامه دهد.

زنی که به طلاق بائن مطلقه می شود از همان لحظه وقوع طلاق پیوند زناشویی میان او و شوهرش گسسته و نتیجتاً کلیه احکام مترتبه بر زوجیت نیز مرتفع می شود، از جمله:

الف) زن مطلقه استحقاق نفقه ندارد، مگر آنکه حامله باشد.

ب) رابطه توارث میان آنها برقرار نیست.

ج)مرد می تواند در ایام عده با خواهر او ازدواج کند.

د)اختیار او کاملاً بدست خودش است و لازم نیست در اعمال و رفتارش از زوج استیذان نماید.

اما زنی که به طلاق رجعی مطلقه می شود، مادام که عده وی سپری نشده، رابطه و پیوند زناشویی میان وی و شوهرش منقطع نمی گردد، و به اصطلاح ففقهی مطلقه رجعیه درحکم زوجه است و بنابراین متقابلاً:

الف)استحقاق نفقه دارد.

ب)توارث میان آنها برقرار است.

ج)مرد نمی تواند در ایام عده با خواهر او ازدواج کند.

د)در خروج از منزل باید از شوهر استیذان نماید و در غیر این صورت ناشزه محسوب می شود. و بالاخره کلیه احکامی که بر زوجه دائمه مترتب است، بر او نیز مترتب خواهد بود.

از نظر شرع اسلام چون طلاق و جدائی عملی مذموم و مبغوض است، لذا ترتیبی اتخاذ گردیده که در صورت وقوع طلاقهای رجعی طریق آشتی مجدد و راه ادامه زناشویی مفتوح باشد.

امیدواریم از مطالعه مقاله “طلاق بائن از نظر وکیل اسلامشهر مطالب مفیدی برداشت کرده باشید .

 

محسن قره داغی وکیل پایه یک دادگستری اسلامشهر

09123907427 – شماره تماس جهت هماهنگی جلسه حضوری

مشاوره فقط بصورت حضوری صورت می پذیرد.

 

 

 

 

وکیل اسلامشهر ، بهترین وکیل اسلامشهر ، بهترین وکیل کیفری اسلامشهر ، اسلامشهر ، بهترین وکیل طلاق اسلامشهر

طلاق اسلامشهر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *