چک, قوانین و مقررات

قوانین چک از دیدگاه وکیل اسلامشهر

قوانین چک از دیدگاه وکیل اسلامشهر

قوانین چک از دیدگاه وکیل اسلامشهر

راه‌های مطالبه وجه چک

مطالبه وجه چک مانند هر اقدام دیگری راه و روش خاص خود را دارد. در ادامه به سه روش معمول برای مطالبه وجه چک و نکات مرتبط با این روش‌ها می‌پردازیم:

۱: مطالبه وجه چک از طریق شکایت کیفری: برای مطالبه وجه چک با مراجعه به دادسرا شکایت کیفری کرده و علیه صادرکننده اعلام‌جرم کنید. در شکایت کیفری دارنده چک صرف‌نظر از مبلغ چک خواستار مجازات صادرکننده آن می‌شود و همین امر ترسی را در صادرکننده ایجاد می‌کند.

شکایت کیفری نسبت به دیگر روش‌ها هزینه رسیدگی کمتری دارد.

 

2:مطالبه وجه چک از طریق شکایت حقوقی: راه دوم مطالبه وجه چک شکایت حقوقی است که بیشتر در مورد چک‌های صیادی کاربرد دارد  در این روش دارنده چک یک دادخواست تنظیم و تقدیم دادگاه کرده و تقاضا می‌کند تا اموال بدهکار توقیف شود این روش مخصوصاً اگر چک صیادی باشد بهترین روش مطالبه وجه چک است در این روش امکان توقیف اموال و گرفتن حکم جلب و ممنوع‌الخروجی فرد نیز وجود دارد.

شما در حال مطالعه مقاله

قوانین چک از دیدگاه وکیل اسلامشهر

هستید.

بهترین زمان برای اقدام حقوقی برگشت‌زدن آن تا ۱۵ روز پس از تاریخ سررسید چک است در غیر این صورت لازم است تا ۲۰ درصد مبلغ چک را (به تشخیص دادگاه) در صندوق دادگستری سپرده کنید.

این روش مخصوصاً با وجود چک‌های صیادی که روی گواهی عدم پرداخت آن‌ها کدرهگیری وجود دارد بسیار سریع به نتیجه می‌رسد.

3: مطالبه وجه چک از طریق اداره ثبت: یکی دیگر از راه‌های مطالبه وجه چک اقدام از طریق اداره ثبت و شکایت اجرایی و درخواست صدور اجرائیه است در این روش نیز می‌توانید اموال صادرکننده چک را مصادره و او را ممنوع‌الخروج کنید فقط توجه داشته باشید که برای اقدام از این طریق علت عدم پرداخت چک مغایرت امضاء نباشد.

در صورت مطالبه چک از طریق اداره ثبت  هزینه خاصی ندارد و امکان گرفتن حکم جلب صادرکننده نیز امکان پذیر نیست.

هزینه دادرسی مطالبه وجه چک طبق قانون جدید

مطالبه وجه چک طبق قانون جدید به دلیل اینکه دارای فرآیند رسیدگی بدوی و تجدید نظر نمی باشد، بنابراین هزینه ای که شما برای ثبت درخواست اجراییه پرداخت می کنید در واقع هزینه دعاوی غیر مالی بوده و از این بابت برای افرادی که به موجب چک طلبکار می باشند بسیار شرایط خوبی می باشد و از پرداخت هزینه دادرسی معادل سه و نیم درصد مبلغ خواسته معاف می شوند، این در حالی است که بر طبق قانون سابق باید خواهان معادل سه و نیم درصد مبلغ خواسته را به عنوان هزینه دادرسی به دادگاه پرداخت می نمود..

کد رهگیری در مطالبه وجه چک

مطالبه وجه چک طبق قانون جدید الزاما از طریق کد رهگیری ممکن است و شما می بایست به هنگام مراجعه به بانک و دریافت کد رهگیری حتما درخواست نمایید که کد رهگیری چک را در برگه گواهی عدم پرداخت درج نمایید در غیر اینصورت به هیچ عنوان چک مورد نظر از طریق قانون جدید قابل پیگیری نمی باشد .

نتیجه : شما برای احقاق حق خود نیاز به بهترین وکیل اسلامشهر دارید که بتواند از حقانیت شما دفاع کند. ما در کنار شما هستیم .

جهت مشاوره حضوری میتوانید به آدرس دفتر به نشانی : اسلامشهر ، سرنوری ، کوچه طهماسبی ، پلاک16 ، ط 3 مراجعه نمایید .

 

قوانین چک از دیدگاه وکیل اسلامشهر

بهترین وکیل اسلامشهر ، اسلامشهر ، وکیل اسلامشهر ، وکیل دعاوی حقوقی در اسلامشهر ، وکیل دعاوی کیفری در اسلامشهر

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *